Vergeet het maar!

De nieuwste maxi-scooters hebben evenveel vermogen, prestaties en technologie als veel duurdere ‘echte’ motorfietsen.

Met krachtige middengewichtmotoren, geavanceerde chassisconfiguraties, hightech rijhulpsystemen en kleurendashboards maakt een moderne maxi-scooter korte metten met woon-werkverkeer – maar ze zijn ook zeer geschikt voor het zwaardere werk, zoals toertochten met z’n tweeën.

Goede opbergruimte onder de stoelen, uitstekende bescherming tegen weersinvloeden, automatische versnellingsbak en grote comfortabele stoelen zorgen voor een verleidelijke optie wanneer u met gemak een heleboel kilometers wilt afleggen. En als u kiest voor een van de opties met een grotere capaciteit, kunt u zelfs een paar sportmotoren uit de buurt van de lichten houden.

De combinatie van automatische transmissies, langere wielbases en een stabiele, lage gewichtsverdeling van de superscooters betekent dat een Suzuki Burgman 650 er bij het licht op tijd vandoor kan gaan, terwijl een superbike-rijder nog moet jongleren met een 180 pk sterke gashendel en een messcherpe koppeling…

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-scooter/

We hebben onze favoriete nieuwe maxi-scooters op de markt uitgezocht – en ook de occasionele – maar we hebben het gehouden bij 400cc+ modellen.

Er zijn enkele goede 300cc scooters, maar wij denken dat een echte super-scooter minstens een 400cc motor nodig heeft. Koop een van deze en je zult klaar zijn voor eenvoudige, comfortabele, praktische ritten – en een heleboel plezier ook.

Sluit vandaag nog een scooterverzekering voor uw Maxi Scooter bij ons af!

Suzuki Burgman 650

Met een twee-cilinder motor die ongeveer 55bhp, met een CVT automatische transmissie die handmatige en sport-modi omvat, de grote Burgman is echt een van de top performers in de maxi-klasse.

Hij bestaat al sinds 2002 en heeft in de loop der jaren een hoop luxe-technologie meegekregen: ABS, elektrisch inklapbare spiegels en verstelbaar scherm, verwarmde handgrepen en zadel, startonderbreker, en nog veel meer. Het brandstofverbruik is ook uitstekend op de nieuwste modellen, met een geclaimde 59mpg.

Het beste aan de Burgman is echter de royale omvang. Hij heeft een volledig beschermende kuip en een enorme ruimte onder de zitting, en met een optionele topkoffer achterop kan hij meer meenemen dan een modieuze sportwagen.

De passagiersruimte is ook enorm, met een brede, comfortabele stoel, handgrepen en heel veel ruimte (de passagier krijgt op de huidige modellen ook een verwarmde stoel – te gek!)

Het nadeel is het gewicht – 277 kg – maar de Suzuki verbergt dat goed. En voor iets meer dan £9k gloednieuw, is het een fatsoenlijke prijs voor de zeer capabele mix van prestaties en praktische bruikbaarheid.

Een 750cc scooter? Je krijgt je geld terug in verbaasde gezichten van je vrienden, als er niets anders is.

Want ja, de Integra is de scooter met de grootste cilinderinhoud die momenteel verkrijgbaar is. Eigenlijk is het een beetje valsspelen – dit is meer een ‘scooter stijl’ motorfiets dan een volwaardig step-thru ontwerp, omdat hij gebaseerd is op de NC750 motorreeks.

Maar met een superefficiënte Honda DCT (Dual Clutch Transmission) autobox en een volledig gesloten carrosserie, komt hij voor ons toch dicht genoeg in de buurt.

Niet-scooter kenmerken zijn de conventionele kettingaandrijving, die gesmeerd en afgesteld moet worden, maar er zijn ook motorfiets-stijl voordelen.

Full-size 17-inch wielen geven een betere grip en een stabieler rijgedrag dan de 15- en 14-inch velgen op de meeste scooters, terwijl de remmen gebruik maken van een grote, superbike-spec 320mm schijf aan de voorkant.

Uitgelicht: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-driewielers/

De beroemde NC750-motor van de Integra is ‘een halve Jazz-motor’, maar hij levert zijn 55 pk op een progressieve manier – en is heel zuinig met brandstof. Hij zal je haren nooit in brand steken, maar is een prima krachtbron voor dit type machine.

Het dashboard is volledig LCD, met hightech displays, er zijn drie Sport-modi voor nog scherpere prestaties en de ophanging is in voorbelasting verstelbaar.

Voeg daar LED-koplampen aan toe en je hebt een uitrusting waar menig premium motorfiets dol op zou zijn. Zeer de moeite waard om te bekijken, denken wij – net als de oudere Integra NC700 versie, die nu tweedehands nog voordeliger is.