Dus, je wilt meer prestaties van je auto en iedereen vertelt je om een tune te krijgen, maar je bent niet zeker wat dat betekent.  Tunes zijn in wezen een herconfiguratie van de software van uw auto met als eindresultaat meer pk’s en koppel. Autotuning is echter belangrijk om andere redenen dan het maximaliseren van vermogen.

Grote broer?

Het is belangrijk te begrijpen dat alle moderne auto’s zwaar gecontroleerd en bewaakt worden door computers.  Sinds de jaren 80 en ik ben er zeker van zelfs eerder dan dat, werden bepaalde aspecten van de auto’s gecontroleerd door een computer tot op zekere hoogte.  Naarmate de tijd verstreek, ging meer en meer functionaliteit van mechanisch naar digitaal.  Een goed voorbeeld hiervan zijn de meters die niet langer mechanisch worden aangedreven of zelfs rechtstreeks door een sensor worden gevoed, maar in plaats daarvan worden beheerd door een of meer van de autocomputers.

De belangrijkste computer is die welke de motor controleert en aanstuurt.  U hoort dit aangeduid als ECU, ECM, PCM en een paar anderen.  De term zal verschillend zijn afhankelijk van platform, en met wie u spreekt, maar het belangrijkste is dat zij allen naar motormanagement verwijzen. Ik gebruik persoonlijk ECU, dus sorry als je het daar niet mee eens bent.

Wat is motormanagement?

Motor management is precies dat.  De taak van de ECU is om gegevens op te nemen, beslissingen te nemen over wat er aan de hand is, en vervolgens de motor en aanverwante componenten te vertellen wat ze moeten doen in reactie daarop.  De beslissingen die de ECU neemt, hangen af van hoe hij is geprogrammeerd, of getuned.  De ECU doet dit met behulp van zowel inputs als outputs.

Inputs zijn afkomstig van sensoren zoals olietemperatuur, motortoerental, gasklep positie, boost niveaus, O2 sensoren, klopsensoren, enzovoort. Inputs kunnen ook berekende waarden zijn op basis van een of meer inputs. Moderne auto’s kunnen honderden datapunten monitoren.

Outputs controleren aspecten zoals brandstofinjectoren, ontstekingstijdstip, boost control, toerentalbegrenzers, klep- en nokkenastiming, enzovoort.

Als je twee identieke motoren zou nemen, zou je ze twee verschillende persoonlijkheden kunnen geven door gewoon de software op de ECU te veranderen.  De ene zou bijvoorbeeld geconfigureerd kunnen worden voor een hoog vermogen, terwijl de andere geconfigureerd zou kunnen worden voor een maximaal brandstofverbruik.  Een motor kan worden geconfigureerd om beide te doen, en eigenlijk zijn er veel auto’s op de markt van vandaag die een evenwicht van goed vermogen te bereiken terwijl nog steeds de mogelijkheid om goed brandstofverbruik te krijgen.

De software is de sleutel tot alles en wanneer je de term “tune” of “tuning” hoort, verwijst het naar de software en het veranderen van de parameters die de software gebruikt om te controleren hoe de motor zich gedraagt.

Uitgelicht: https://www.carstyle.nl/verlichting.html

Wat verandert een afstelling?

Wat er verandert bij een tune hangt af van het platform, de mogelijkheden van de software en de tuner. Enkele van de meest voorkomende parameters zijn de toerenbegrenzer, het ontstekingstijdstip, de brandstoftoevoer om de lucht-brandstofverhouding aan te passen of te corrigeren, de boostniveaus te wijzigen, de kleptiming te wijzigen, de aanslaattemperatuur van de ventilator te wijzigen en de snelheidsmeter-gouverneur te verhogen of te verwijderen.

Er zijn ook functies die tuners kunnen toevoegen zoals launch control, boost per versnelling, select-a-tune, en veiligheidsfuncties zoals het rijker maken van de lucht brandstof verhouding wanneer knock wordt gedetecteerd of verwijderen van functies zoals torque management.  Nogmaals, dit hangt allemaal af van het platform, de mogelijkheden en de tuner, dus zorg ervoor dat u uw eigen onderzoek voor uw specifieke auto en setup te doen.

Niet alleen voor motoren!

Een andere belangrijke computer is de computer die de automatische transmissie regelt. Deze worden TCU of TCM genoemd.  Nogmaals, het hangt af van het platform en met wie je praat.  Het tunen van de transmissie is hetzelfde als het tunen van de ECU, behalve dat het doel hier is om de schakelpunten te verbeteren en bepaalde functies zoals versnellingsafschakeling en adaptief leren te verwijderen.  Als je ooit in een auto hebt gereden met een verschrikkelijk schakelende automaat, dan kan dit hoogstwaarschijnlijk worden opgelost of aanzienlijk verbeterd met een tuning.

Wanneer is tuning nodig?

Tuning is belangrijk als je je vermogen wilt maximaliseren, maar tuning is ook noodzakelijk en/of vereist als je onderdelen gaat upgraden of vervangen. Bepaalde onderdelen werken anders en hebben andere karakteristieken dan de onderdelen die je vervangt. Hierdoor is tuning noodzakelijk om de ECU in staat te stellen met deze verschillende onderdelen te werken.

Een perfect voorbeeld is het installeren van een turbo kit op een motor met natuurlijke aanzuiging.  De motor was niet geprogrammeerd om boost te begrijpen en er zijn veel gebieden van de motor software die moeten worden gewijzigd om goed te begrijpen en te ondersteunen boost.

Twee meer gebruikelijke upgrades zijn brandstof injectoren en atmosferische blow-off kleppen.  Je kunt niet zomaar grotere injectoren installeren en verwachten dat de ECU weet hoe deze te gebruiken.  Injectoren zien er misschien hetzelfde uit, maar ze hebben verschillende operationele parameters die de ECU moet kennen om de brandstoftoevoer correct aan te passen.